Snart kommer hösten

Å så ska vi ut i skogen, vart ligger kantarellställena. Hemligt hemligt helst ska man ut tidigt i ottan så ingen hittar det hemligaste som finns. Det finns bara en sak som är svårare att klämma ur en människa och det är vart har du fått dom där små bäckforellerna. Å nåde den som hittar ställena och avslöjar det för nån annan. då är risken stor att man utesluts ur gemenskapen. En gång i tiden fanns det en gammal plirig gubbe uppe i Junsele Karlström han skulle visa mig en bra öringbäck. Det började med att han skulle sälja ett fiskekort det gick man ju på trots att ryktena förtäljer att han aldrig köpt ett fiskekort i hela  sitt liv den gamla tjyvfiskaren. resten av släkten satt bara och höll truten och skrattade medans gubben drev med mig. Efter mycket om och men och den där moderna skiten som du har med dig går det inte fiska med,  följ med och gräv lite mask så ska du få låna ett långspö, och fiskekortet då, njaa det kan du köpa nån annan gång. Dessutom tror jag inte att det finns kort att köpa till den bäcken, däremot fick jag skarpa förmaningar att inte fiska mer än 1 till 2 gånger per år och aldrig visa den för någon, för bäcken är så liten att man tömmer den på fisk annars, reproduktionen är inte så stor och det stämde. jag fick bra med fisk varje år i bäcken men på slutet fick jag höra att det kommit ut bland fler att den hyser en och annan öring, då måste man ju naturligtvis upp och tömma bäcken på fisk nu kanske man inte ska skylla på en enskild sportfiskare men man ska nog lyssna på urinvånarna dom har ofta vårdat och hemlighållit dessa ställen för att dom vet att dom inte får utsättas för så stort fisketryck. Nu finns det bara gädda kvar och det kan jag fiska hemma. Den där Karlström jag skrev att en gång i tiden fanns det......  ja gubben lever faktisk fortfarande, han har flyttat in på pensionärshemmet och jag ger mig fan på att han driver med gubbarna på hemmet så dom blir tokiga.  




 

Kommentarer
Postat av: Eva

Karlström ja..........tänk vad tiden går. Man ser honom framför sig som han var en gång - alltid pigg, glad och spjuveraktig!

2008-06-23 @ 21:25:45
URL: http://evabjorklund1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0